Årets Call of Duty udgave er denne gang faldet i hænderne på teamet fra Treyarch. Det betyder at der kommer en kampagne, multiplayer og zombier. Der er rigtigt mange hvor CoD bare er en titel som skal ejes uanset hvad anmeldelserne siger. Uanset om du gider læse denne til ende så skal du huske at der på PlayStation både er 2 ekstra loadout slots, to spiller Zombie Onslaught, 25 % ekstra våben bonus hvis du er i et party, hver måned er der også dobbelt XP på PlayStation og køber du et Battle Pass så skipper du yderligere 5 tiers i forhold til andre platforme. Hvis du spiller på PlayStation 5 så check lige at du spiller den rigtige version. For mere end billedet herunder så kig i vores ”Kom godt i gang med PlayStation 5”.

Zombies kommer i forskellige former. Der er den helt klassiske hvor du kæmper for at nå 20 runder. Du kan også vælge at spille indtil teamet er blevet dræbt. Spiltypen kaldes uendelig men jeg er ret sikker på at også dit forsøg på et tidspunkt får ende. Nå men hvis du gerne vil gå old school så kan du spille Zombie Arcade hvor det fungerer som en twin stick shooter, selvom du kan samle en bonus op så den skifter til FPS. Det er super underholdning for 4 spillere.

Så er der den nye Zombie Onslaught som er for to spillere. Her følger du en kugle rundt som skaber et område hvor du ikke konstant mister liv. Så er det ellers bare om at klaske alle de zombier der forsøger at dræbe jer. Det er mega underholdende og da der også er split screen så kan det være en klassisk couch co-op.

Lad os bare tage en tur forbi kampagnen. Den er som altid forholdsvis hurtigt overstået. Hvor historien i f.eks. Modern Warfare er langt mere jordnær, så svæver historien i Black Ops Cold War i de højere luftlag. Der er vilde konspirations teorier selvom vi får en gæsteoptræden af rigtige personer fra start firserne som Ronald Regan og Mikhail Gorbachev.

Nå du som agenten Bell først kommer rigtigt i gang med at finde den mystiske Perseus, så er det på tide at finde sølvpapirshatten frem. Så tungt hviler paranoiaen når du igen skal ud at finde den klassiske rædsel fra den kolde krig – atomvåben.

Selvom du måske synes at kunne genkende Robert Redford så er det faktisk Bruce Thomas som lægger stemme til. Jeg har ikke kunne finde navnet på den som lægger stemme til Ronald Regan. Jeg synes ellers den er spot on. Det andet der desværre også er fuldstændigt historisk korrekt er mængden af krigsforbrydelser udøvet af USA. Det er skræmmende hvordan det internationale samfund vender det blinde øje til. Hele verdens kæledække Obama fik tilnavnet Drone præsidenten fordi han brugte en strategi med at bruge droner til at slagte civile som fik betegnelse “kombattanter” blot der drenge på 12 år eller ældre. Men han var jo så veltalende og så er det jo iorden. Nå ja så længe du bare tager det som underholdning så la’ gå med at Treyarch forsøger at hvidvaske den kulsorte amerikanske krigshistorie. Du kan glæde dig til masser af god underholdning og filmiske sekvenser med eller uden sølvpapirshat. Synes også det er ret sjovt at én af missionerne er kraftigt inspirereret af danske IO Interactives HITMAN. Ja ja det er jo ikke på Elusive Target Sean Bean niveau, men alligevel.

Så er der selvfølgelig multiplayer som den sidste store komponent i Call of Duty: Black Ops Cold War. Hov hov tænker du. Hvad med Warzone. Ja sådan rent teknisk så er det ikke en del af udgivelsen. Det kræver at du henter denne del separat. Nå men den klassiske multiplayer er som sædvanlig underholdende. Du kan vælge mellem et utal af spiltyper så der er helt sikkert et eller andet som falder i din smag. Skal det være Deathmatch eller Search & Destroy? Det er helt op til dig. Du kan som i sidste års udgivelse vælge at match make cross platform. Det virker alt sammen rigtigt godt, selv antallet af cheaters på PC er ganske overvældende. Jeg ville ønske at jeg i cross play kunne vælge hvilke platforme hvor cross play er aktiviteret. Så kunne jeg spille med andre på Xbox hvor det er noget vanskeligere at snyde. Der er masser af sjov med både at bygge det våben der passer dig bedst og så samtidig få det op i level. Noget af det bedste er at du har et antal loadouts som er godt balancerede indtil du kommer tilstrækkeligt langt med dine egne.

Call of Duty: Black Ops Cold War er som sædvanlig enestående underholdning for os der elsker first person shootere. Oplevelsen på PlayStation 5 hvor både billeder og video er taget fra er medrivende. Husk at bruge et par hovedtelefoner så du får fuld udnyttelse af 3D Audio. Så er det igen nødvendigt at tage en tur forbi DualSense. Treyarch har virkeligt udnyttet funktionerne med både adaptive triggers, chat lyd i højtaleren og den individuelle rumble effekt. Det er super godt! Det at du kan mærke aftrækspunktet og klemme lidt ekstra til skuddet går, giver ekstra indlevelse. Det er ikke en simpel ting, nej alle våben har en lidt anderledes følelse og det synes jeg er ret vildt. Call of Duty: Black Ops Cold War giver en next-gen oplevelse på PlayStation 5.

Tak til Activision, Wenderfalck og Sony PlayStation Danmark for at gøre den anmeldelse mulig.