Remedy Entertainment er tilbage med et helt ny, mystisk, psykologisk og intensiv oplevelse kaldet “Control”. Control tager virkeligheden, vender den på vrangen og smider den gennem en makulator for, at skabe den perfekte oplevelse, i genren psykologisk thriller. Så hold godt fast, for spillets verden kan ikke beskrives med bare ord.

< Plot/Fortælling >

Jesse Faden finder vej til The Federal Bureau of Control (FBC), i søgen efter hendes bror Dylan, som blev kidnappet af bureauet, efter en overnaturlig hændelse i deres hjemby Ordinary. Da Jesse kommer ind i “The Oldest House”, som er navnet på bygningen hvor FBC har deres hovedkvarter, bliver hun angrebet af fjendtlige skabninger, som kaldes “The Hiss”.

Disse Hiss har overtaget FBC agenters kroppe og fordærver bygningen indefra. Efter Zachariah Trench, den tidligere FBC-direktør, dør på mystisk vis, bliver Jesse dømt til, at tage over som den nye direktør og på den måde gøre brug af Service Våbnet. Dette våben er et Object of Power (O.o.P) som skaber vejen for lederskabet i FBC.

Med et stort arsenal af overnaturlige kræfter, har Jesse fået til opgave, at gøre en ende på The Hiss og få kontrollen tilbage i The Oldest House. Undervejs møder Jesse overlevende agenter og andre fagfolk fra FBC. Dette gælder blandt andet Research Specialisten Emily Pope, Sikkerheds Chefen Simon Arish og mange andre. 

< The Oldest House/Uendelig >

The Oldest House, som er den verden man bruger sin tid i, er enorm stor. Det vil sige, bygningen er faktisk uendelig stor. Samtidig er den også usynlig, for folk der ikke har nogen grund til, at finde bygningen. Den er ikke usynlig i den forstand som vi alle forstår. Den er nemlig underlagt det fænomen kaldet Place of Power, hvilket resulterer i, at mennesker bare slet ikke ser bygningen – deres syn bliver ført forbi facaden. Bygningen går udover virkelighedens metafysiske regler, og kan derfra ekspandere så meget som den har brug for.

Dette er en af de primære – smukke – ting ved Control. Der sker alle mulige forskellige og umulige ting i den bygning, såsom at væggene skifter position, størrelse, form mm. Derudover er der også huller, som laver snurrede og umulige gange – og meget, meget mere. Dette er vigtigt, da spillet som førnævnt kun foregår i The Oldest House.

Bygningen er delt op i forskellige niveauer som FBC har grundlagt. Der er blandt andet Myndigheds-, research- og læge-afdelinger – samt mange flere – som giver spillet en dynamisk gennemgang. Det føles altså som mere end blot en bygning.

< Altered World Events/O.o.P >

Den gennemgående konsensus er, at verdenen er præget af overnaturlige hændelser, som er døbt Altered World Events (AWE). FBC har valgt at dedikere deres tid og fokus på disse hændelser for, at forske i og forstå dem.

Meget af Controls overordnet historie bliver fortalt gennem Dr. Casper Darlings smalfilm, som man finder rundt omkring. Han er den primære forsker i alt det overnaturlige, og han er den nemmeste vej til, at forstå hvad der sker. Derudover er der rapporter og andre papirer man kan finde, som fortæller om blandt andet Urban Legends, Altered Items, Object of Power og meget mere.

< Kampsystem/Udryd Dem >

Jesse har allerede nogle telepatiske evner, hvilken vi ser i de første par minutter af spillet. Men eftersom at mere af The Oldest House bliver åbnet, kommer muligheden for, at udvide sit arsenal af telepati. I samarbejde med hendes pistol, Service Våbnet, er der lagt op til, at kunne lave super fantastiske kombinationer af tæsk.

Der er også mulighed for, at opgradere sine evner via point, man tjener efter hver mission. Efter en mængde opgraderinger er der også yderligere mulighed for, at få nye evner. Så det handler om, at holde øje – da nogle af missionerne er rimelig godt gemt.

Såvel som der er stærke evner, er der også stærke fjender. The Hiss, kommer i flere forskellige udgaver, og byder alle på hver deres udfordring. Der er endda navngivet fjender, som byder på en lidt sværere udfordring, men de taber også meget bedre loot.

< Service Gun/Bestyrelsen >

Service Pistolen er et interessant instrument i direktørens karriere, og det mener The Board (Bestyrelsen) også. Faktisk har The Board og Jesse en direkte linje hvori de kan snakke – eller rettere, så snakker The Board til Jesse. Deres stemmer er svære at forstå, da det lyder som en dårlig forbindelse og volapyk.

Bestyrelsen giver Jesse overordnet viden, såsom hvad forskellige ting betyder, hvorfor det er som det er m.m. Men det betyder ikke, at spilleren har mulighed for, at sætte sig ind i tingene. Men i hvertfald ved de meget om Service Våbnet – og som nævnt i starten, er Service Våbnet vigtig for direktøren.

< Følge/Den Sorte Pyramide >

Der er mange ting at sige om Control. Der er mange ting der ikke bør siges, men opleves. Så derfor vælger jeg, at slutte her. Men jeg vil opfordre alle, der tør lade sin hjerne blive vendt på hovedet, at spille Control. Det er absolut et af de bedste spil jeg har spillet – og jeg glæder mig til, at se hvad Remedy ellers har oppe i ærmet i fremtiden. Så du, kære læser, bør følge den sorte pyramide. Du vil ikke fortryde det!

Overblik
Vurdering
Forrige indlægAstral Chain anmeldelse
Næste indlægTredje sæson af Nordens største CS:GO turnering går i gang
Inkarneret Nintendo veteran. Jeg har altid elsket Nintendo, specifikt for Zelda franchisen. Jeg har været med på Nintendo-bøljen siden jeg var 4 år gammel - da jeg for første gang spillede Super Mario 64. Da Ocarina of Time så kom ud, fik jeg en metaforisk lussing, og blev for alvor bidt af spil verden. Siden da har jeg lagt mig ud med stort set alt gaming på markedet. Der er ikke en genre jeg foretrækker over en anden, da jeg mener at alle typer spil er et stykke kunst i sig selv, og bør opleves på godt og ondt. Giv mig lidt Fire Emblem, noget JRPG og noget Zelda, så skal jeg nok give dig en highfive!