Tre danske amatørgamere vandt i søndags den prestigefyldte Game Fuel League finale ved Starcade Gaming Festivallen i Aalborg og kvalificerede sig dermed til den europæiske slutrunde i Mountain Dews ’Rocket League’ turnering i Birmingham, England næste weekend. Her skal de tre jyske drenge møde spillere fra både England, Holland og Schweiz, som de skal dyste mod i kampen om den helt store vinderpræmie: En tur til Philadelphia i USA, hvor de skal træne med de professionelle e-sports-verdensmestre fra Team Dignitas.

I weekenden blev Danmarks største gamingfestival afholdt i Aalborg, og for de tre drenge, Kasper Østergaard Nielsen, Jeppe Skou Nielsen og Aldin Hodzic blev weekenden også startskuddet til en helt særlig oplevelse. Med en sikker sejr på 3-0 i finalen vandt de tre jyske drenge den store turnering og foruden at kunne kalde sig Danmarks bedste amatørhold til spillet Rocket League, sikrede drengene sig samtidig en plads i det store finalespil i Birmingham næste weekend til den store Insomnia Gaming Festival. Her vil de skulle konkurrere på ægte promanér mod spillere fra andre europæiske lande i det prisbelønnede sports-actionspil Rocket League.

Amatørkonkurrencen, der er den første af sin slags, arrangeres af Mountain Dew og i løbet af hele sommeren har både nye og øvede Rocket League-spillere kæmpet i den åbne kvalifikation. Gennem flere spillerunder blev de tilmeldte hold kortet ned til fire, der i søndags mødtes på scenen til det danske finalespil. I Schweiz, Holland og England er der gennemført lignende kvalifikationer, og det er dermed vinderne fra de andre lande, som de tre drenge, der tilsammen udgør holdet ’Filthy Casuals’, skal møde i det store finalespil.

”Vi har hos Mountain Dew igennem længere tid lagt en stor indsats i at fremme gaming-kulturen for både amatørspillere og nybegyndere i både Danmark og globalt. Med Game Fuel League-turneringen har vi forsøgt at skabe en ægte pro-turnering, men for amatørspillere som Kasper, Jeppe og Aldin der gerne vil have den særlige oplevelse, det er at konkurrere som en professionel – og som samtidig vil kunne bane vejen for deres passion om en professionel karriere indenfor e-sport”, fortæller Christian Lund-Martorell, Senior Brand Manager for PesiCo hos Royal Unibrew.

Træner foran skærmen 4-5 timer hver dag
Som noget helt særligt foregår turneringen i verdens første mobile e-sports arena, ’Big Betty’. Big Betty er en 24 meter lang og over 5 meter høj lastbil, som kan foldes ud til én stor arena med scene, produktionsfaciliteter, interaktivt studie samt et VIP rooftop-lounge. Kasper Østergaard Nielsen var særligt imponeret over omgivelserne for det danske finalespil i weekenden, og han fremhæver netop også det fysiske aspekt ved turneringen som en motivationsfaktor for sin egen deltagelse:

”Jeg tænkte, at det kunne være sjovt at komme afsted og møde nogle af de andre, som man ellers kun spiller mod online”, fortæller han og tilføjer: ”Og så var det selvfølgelig også på grund af den store præmie med turen til USA”.

Kasper, Jeppe og Aldin, der alle er mellem 17-20 år og kommer fra henholdsvis Randers, Mariager og Aalborg, har heller ikke ligget på den lade side i deres træning op til turneringen. Ifølge dem selv spiller de cirka 4-5 timer hver dag, men det kan enkelte dage sagtens snige sig op på 7-8 timer.

Drømmen lurer forude
De tre jyske drenge håber, at turneringen næste weekend kan åbne op for den helt store drøm om at komme til USA og spille Rocket League. Vinderne af Insomnia Gaming Festival i Birmingham vil få en oplevelse udover det sædvanlige, når de skal møde verdensmestrene fra Team Dignitas. De vil dele ud af deres erfaringer som professionelle spillere, når de sammen med vinderne skal afholde en bootcamp i deres hovedkvarter i basketballholdet Philadelphia 76’ers træningsfaciliteter i USA.

Finalespillet i Birmingham, England, foregår i weekenden med den store finale på søndag den 26. august. Alle kampene kan følges live på www.Twitch.tv, hvor man kan heppe på de danske deltagere.

Om Rocket League
Det anmelderroste spil Rocket League er en hybrid mellem et fodbold- og bilspil, hvor to hold dyster i en hæsblæsende kamp. Det spilles med raketudstyrede biler, som gennem manøvrering på både jorden og i luften forsøger at få skubbet den store bold i modstanderens mål.

Det populære spil kan prale med over 150 ’Game of the Year’ priser og nomineringer verden over.

Læs mere om:


Om PepsiCo
PepsiCo’s produkter nydes af forbrugere mere end én milliard gange dagligt i over 200 lande verden over og står bl.a. for populære brands som Mountain Dew, Pepsi-Cola, 7UP og Tropicana.