Epic Games har taget deres Fortnite fanskare som gidsler i kampen for mere profit. Hen over de seneste dage har de optrappet kampen på de mobile platforme hvor både Google og Apple har modtaget sagsanlæg efter en nøje tilrettelagt angrebsstrategi der endda inkluderede nedenstående video. Den tager vi lidt senere.

Vi kan starte med at spole tiden lidt tilbage og kigge på Epic Games første udfald for at skabe mere profit. Dette afsnit i Epic Games krig for profit har mest udspillet sig blandt spil-udviklere og udgivere. Selvom den officielle undskyldning var at Steam sad for tungt på markedet og kunderne, altså os som spiller, var trætte af dem, så var målgruppen en helt anden. Epic Game åbnede nemlig deres egen formidling af spil, Epic Games Store, hvor udviklerne og udgiverne af spil kunne få flere penge af et salg end hos Steam. Der var ikke en krone billigere spil for os som spillere. Det kan du læse mere om i Epic Games Store – en kundes bekendelser. Epic Games Store er stadig elendig, udvalget er tyndt, funktionerne er ringe og udover de titler som Epic Games forærer væk så er der ikke billigere spil til os spillere. Så noter den som et tabt slag.

Nu har Epic Games så valgt at flytte slaget til mobilplatformene. Der findes i vores del af verden to religioner: Android fra Google (75% markedsandel) og iOS fra Apple (25% markedsandel). Epic Games valgte i 2018 at udgive Fortnite til Android i det som kaldes Sideload og dermed ikke gøre det tilgængeligt gennem Google Play som er den officielle butik på Android. (Den samme mulighed findes ikke til iOS.) Nå men hvorfor nu det? Jo så skal Epic Games nemlig ikke overholde de regler der gælder i Google Play for bl.a. køb i app’en (In-App-Purchases, IAP eller mikrotransaktioner). Epic Games direktør Tim Sweeney brugte gamle travere af retorik om at man ville have den direkte kontakt med kunderne. Det er en anden måde at sige de vil skære omkostningen til formidlingen gennem Google Play for selv at scorer kassen. Godt kapitalistisk princip.

Lad os lige kort stoppe op for at se på hvordan forskellige virksomheder har indrettet deres butikker. Microsoft (Xbox), Sony (PlayStation), Nintendo (Switch), Valve (Steam), Google (Android) og Apple (iOS) anvender alle den samme model og har samme politik. Det er, bortset fra Steam, også steder du finder Fortnite. Alle betalingen skal gå gennem den respektive butik og som udgiver/udvikler betaler du en procentdel af salget til ejeren af butikken. Det er klart at når Tim Sweeney hentede ca. 2,5 milliarder (ja milliader) kroner i april måned 2020 i mikrotransaktioner i Fortnite, så bliver det et anseeligt beløb der skal erlægges til dem som ejer platformen. I løbet af to måneder kan Fortnite tjene det som Danmark skal betale ekstra om året til EU for at redde Euroen og de sydeuropæiske lande fra bankerot. Bare for at sætte beløbet i perspektiv. Så fra et grådighedsprincip kan jeg udmærket forstår hvorfor Tim mener de penge ligger bedre i hans lommer. Jeg har det på samme måde med den skat jeg betaler.

Tim Sweeney og Epic Games har så alligevel synes at Google Play havde noget at byde på, selvom Google skulle have 30% af omsætningen. Epic Games havde gennem de 18 måneder hvor de selv har skulle poste penge og indsats i at distribuerer og opdaterer Fortnite indset, at det var lettere og billige at indordne sig efter de regler som gælder for alle andre i Google Play. Fortnite har hele tiden været udgivet gennem Apple App Store fordi der på iOS ikke findes anden mulighed for at hente apps. Det var så lige indtil 13. august 2020 hvor Tim Sweeney og Epic Games besluttede at give Fortnite spillerne mulighed for at købe V-Bucks direkte hos Epic Games uden om Google Play og Apple App Store. Det er selvfølgelig en klar overtrædelse af den kontrakt som Epic Games har indgået med Google og Apple. Derfor har begge valgt at fjerne Fortnite fra deres respektive butikker. Så når næste sæson starter d. 27. august 2020 er det slut med Fortnite på mobiler. Tør øjnene og kom videre.

Dette er selvfølgelig ikke nogen overraskelse for Epic Games som allerede havde forberedt adskillige sagsanlæg mod både Google og Apple. Samtidig er der planlagt en markedsføring kampagne på de sociale medier under sloganet #FreeFortnite. Dette er Epic Games forsøg på at anvende deres fanskare til at lægge pres på Google og Apple så Tim Sweeney ikke skal betale de famøse 30% for at være en del af fællesskabet. Han vil som andre ustyrligt rige ikke betale til andre og ønsker specielle regler som giver ham en større andel blot fordi omsætningen er større. Det får han formuleret på Twitter på følgende måde:

Du skal være utroligt bange for ”freedom of people who bought smartphones to install apps from sources of their choosing”. Jeg anvender min mobiltelefon til mange kritiske dagligdags opgaver. Det er f.eks. betalinger, post fra det offentlige, helbredsstatistik og meget andet som er personligt. Jeg har ingen interesse i at app’s bare skal kunne hentes frit uden nogen form for kontrol eller sikkerhed. Her passer det så at drage Epic Games ejerforhold ind i Tim Sweeney’s frihedskorstog. Kinesiske Tencent ejer nemlig 40% af Epic Games. Kina er i gang med at sikre sig indflydelse og kontrol i hele verden. Dette sker både med fysiske anlæg som havne og gennem kontrol med medier, film og spil. Riot Games som er 100% ejet af Tencent har udgivet shooteren Valorant som anvender Vanguard som er et kernel Ring 0 anti-cheat system. Det giver fuld adgang til alle data på din PC og er en alvorlig sikkerhedsrisiko. Men bare rolig. Både Riot Games og Tim Sweeney lover at der ikke udleveres data til de kinesiske myndigheder endda selvom om de skulle blive bedt om det. Ja og jeg tror på Påskeharen.  Du kan se alle de spilvirksomheder som Tencent har investeret i her.

Så er vi tilbage til den video som jeg startede artiklen ud med. Kender du ikke temaet så er det inspireret af George Orwells roman 1984, som handler om et dystopisk overvågningssamfund hvor følelser er forbudt, der er masse overvågning og historien skrives om af magthaverne. Da Tim Sweeney har valgt Apple som den store skurk så er det også en reference til temaet i en reklame Apple brugt til at sælge deres Macintosh i 1984. Den kan du se her under. Epic Games udgave er en 100% kopi. Lidt om alt andet der kommer fra Kina.

Tim Sweeney har set samarbejdet med Tencent som uhyrer profitabelt. Det var gennem deres vejledning at Epic Games skiftede licensmodellen på deres Unreal Engine fra at være et abonnement til at være en procentdel af salget. Ja det er rigtigt. Den model som Epic Games ikke bryder sig om hos andre anvender de selv som forretningsmodel. Så bliver det også rigtigt underholdende med de stærke bånd til Kina og der totalitære overvågningssamfund. Det vil være en stor sejr for Tencent at de via Tim Sweeneys grådighed kan få åbnet op for kinesisk overvågningssoftware på alle mobiltelefoner. Ja jeg synes at Epic Games 1984 reference er meget passende selvom det ikke er af de årsager de selv synes.

Jeg hopper ikke med på #FreeFortnite vognen for at støtte en hovedrig og grådig Tim Sweeney som gerne hjælper et totalitært regime gennem en ”privat” virksomhed som Tencent. #FreeTibet

Hvis du gider så kan du jo lige kigge på denne infografik fra IGN omkring den andel af omsætningen som forskellige former for distributører af spil tager.