Forestil dig, en spaghetti western – med støv, støvler sporer, en 6-løber, god tung sydstats dialekt, prærien i det fjerne… og en masse benhård tæsk og smadr, med et hav af blod og indvolde fra en kult af vampyrer – ja så har du Evil West.
Et ny FPS fra Flying Wild Hog, som bla. har givet os Shadow Warriors spillene.
Evil West vender op og ned på alt vi tænker om 1800 tallets midwestern america, borgerkrigen og industrialiseringen i de tidlige pioner år.

Cowboys og Vampyrer

Siden begyndelsen af ​​det 18. århundrede har Rentier Instituttets agenter, effektivt afholdt den vampyrskræk, der bringer vestens pionerer i fare, og opererer som en undercover monsterjagtorganisation. Jesse Rentier, vores hovedperson i Evil West, er en hårdtslående vampyrjæger, der med sine skydefærdigheder, nærkamps intellekt og dræber handske, slagter alt der har med sangisuge at gøre.

Baghistorien lyder på, at en underjordisk kult, der kaldes sangisuge, prøver at gøre bugt med vestens hurtigt voksende industrialisering, så arten har en chance for at blive. Men da dette kræver menneskeliv, har Rentier Instituttet udviklet en masse våben, der skal kunne hamle op med vampyrerenes dæmoniske kræfter.

Evil West er et FPS shooter, der minder om en krysning af DOOM og God of War. Spillet er proppet med blod og seje afslutningsangreb, som river monstrene midt over, flænser dem i halv eller rister dem ved hjælp af elektricitet.
Kampagnen i spillet spæner sig mellem 12-16 timer, på 16 forskellige niveauer og er meget lineært. Gennem banerne kan man finde samleobjekter såsom Bucks, Hidden Perks og Lore. Nogle gange er disse objekter gemt via en sidevej, så det kræver lidt, at undersøge alle hjørner og højder.
Tit foregår kampene i en slags arena, det vil sige, at mellem din udforskning i niveauet, er der semi-store åbne områder, hvor fjenderne raserer. Så man bliver sjældent overrasket, eller udsat for bagholdsangreb.

I løbet af kampagnen vil du gradvist låse op for nye våben, kræfter og opgraderinger, der ændrer Jesses evner på sjove nye måder. For eksempel kan du øge antallet af skud, forstærke din riffel med elektricitet og endda nye angreb som en elektrisk lasso, der smadre fjenderne ned i jorden og combo-angreb der jonglerer monstrene. Den måde, de forskellige kampe bliver introduceret på, hjælper med at bryde de ellers lidt monotone layouts af Evil Wests niveauer.

Snask og Smadr

Kampene har en godt flow, der føles meget alsidigt og super sjovt. Man kan spæne hen over arenaen for at give fjenderne stød, som man derefter lammetæver med 10-12 gode slag og derefter samle en nærkampskombination, skære dem op i luften og hoppe op for at smadre dem tilbage i en pøl af blod og indvolde – eller ind i en stak TNT.
Man kan lade sin riffel op med en kraftig stråle af elektricitet, der rikochetterer mellem fjender, hvorefter du åbner ild med en flammekaster for at riste dem. Det er et latterligt udvalg af våben, som man kan skifte mellem, da næsten hvert stykke udstyr har sin egen dedikerede knap og nedkølingstimer – ingen ammunition eller kugler at holde styr på. Du kan bare vente på, at tingene genoplades, mens du bruger noget andet.

Dog halter spillet når det kommer til variation af fjender. Det er meget det samme, og det bliver aldrig rigtig vildere end det man oplever inden for første time af spillet. Der er småkravl der fylder hele banen og som langsomt bevæger sig mod Jesse, samt store kæmper, der bærer skjold og tager din opmærksomhed fra det andet der foregår. Det bliver hurtigt meget kaotisk, men på en lidt uorganiseret måde. Det er ikke et stort minus, men det er desværre en bidragende faktor til, at kampene hurtigt kan føles som en tjans fremfor et sted at få lidt frustration ud.

Fjenderne bliver genbrugt meget, når det kommer til større fjender med meget liv. Evil West kan kopiere og indsætter bosser til senere niveauer som mini-bosser. Nogle gange angriber flere end bare en. Det er rent kaos og utrolig voldsomt. Men da enhver kamp, som førnævnt, er en arena – som man undviger og smadre i, kan disse nedgraderede bosser til mini-bosser, være meget trættende og tage på utålmodigheden. Flowet forsvinder desværre efter første halvvej af spillet, og det bliver desværre meget trivielt.

Evil West er et skønt gensyn med meningsløs vold, og super-badass helte med et arsenal af altødelæggende anti-vampyr våben. Historien er ikke vildt meget værd, men det behøver den heller ikke være, når indholdet er hvad indholdet er; blod, indvolde og badass cowboys.