I maj måned var vi en lille smut i London. Der fik vi prøvet kræfter med en tidlig version af Shadowbringers. Nu er den fulde version af udvidelsen udgivet, og vi ser nu nærmere på den i denne anmeldelse.

Shadowbringers er den nyeste udvidelse til Final Fantasy XIV. Denne udvidelse er ude i både en PC og en PlayStation 4 version. Da dette spil også er en del af Collectors Edition, så er det PC versionen vi har taget fat i.

For dem som ikke kender så meget til Final Fantasy XIV, kan vi fortælle at det er et MMORPG spil lidt i stil med World of Warcraft. Der er mange om buddet i denne verden, så alle gør deres for man kan skille sig ud, og ramme det brede publikum der er at fange.

Et lille billed af David på sit Collectors Edition Mount.

Shadowbringers har en masse at byde på. Den skal ikke ses som en udvidelse, men nærmere et nyt spil. Det er godt nok mere af det vi kender fra FFXIV, men det er ikke kun det. Ud over der en hulens masse andet. Vi har flere gange ridset op hvad det byder på, men vi kan lige kort fortælle hvad der er af nyt i Shadowbringers.

  • 2 nye jobs. Gunbreaker som er tank, og Dancer som er Ranged DPS (en der giver skade på afstand).
  • 2 nye racer. Viera (kun hunkøn) og Hrotgar (kun hankøn).
  • Level cap på 80.
  • Trustsystem hvor man kan fuldføre dungeons uden at skulle lede efter andre at spille med.
  • En masse nye dungeon, raids og 3 nye områder at boltre sig i.

Så som I kan se, så er dette ikke kun en sølle udvidelse. For der er flere måneders underholdning uden man bliver færdig med det hele.

Når man skal level sin karakter (job) op, så har der været noget der har været meget udskældt. Det er spillets Story Quest. Det er lavet sådan at når den er kørt igennem en gang, så kan man ikke spille den mere. Så har man været tvunget til at lave den ene dungeon efter den anden, eller finde de sidequests der var. Men det har man endelig lavet om på nu.

For det første, så har Square Enix valgt at fylde de nye områder med sidequests så man ikke løber tør. Før var det som sagt ret småt med dem. Men det kan vi love at det er det ikke mere. Så snart man er kommet til et nyt sted, bliver ens kort fyldt op med en masse sidequests. Så man løber ikke tør for quests lige med det samme. Ud over det så virker det som om man har gjort spawntiderne på fates meget mindre. Disse fates skal ses som nogle små opgaver man løser med andre der er i området. Det er tit bare nogle monstre der skal slåes ihjel.

Men for at vende tilbage til ens Story Quest, så er der sket noget meget opsigsvækkende. Når man har spillet hele historien igennem, bliver man præsenteret for New Game +. Dette giver en muligheden for at opleve spillet historie en gang til. Så hvis du vil gennemspille spillets geniale historie igen, er det lige rundt om det gode hjørne.

Trust systemet er stadig genialt!

Da vi så nærmere på den tidligere version af Shadowbringers, var vi meget glade for spillets Trust system. Dette system giver nemlig noget helt nyt til MMORPG genren.  Nu er det slut med at vente i evigheder hvis man skal i dungeon. For alle de nye dungeons har muligheden for at man kan løbe dem igennem med spillet. Så det vil i korte træk sige at spillet selv styrer de 3 andre du har med.

Dette Trust system fungerer utroligt godt fra man starter til det slutter. Selvom det styres af spillet, så er deres dumhed stadig at finde. Men generelt set følger de, de taktikker der skal følges de dungeons de er i. Når man løber ens Story Quest igennem, så har de tilsvarende level i forhold til den dungeon man er i. Men vi fandt til vores store overraskelse ud af, når man er færdig med Story Questen, så nulstiller NPCérnes level til 71. Så hvis du vil bruge spillets Trust system, så skal du selv level dem op ved at spille med dem. Dette er et ganske godt påfund og det giver mening.

Skal vi danse?

Der er som sagt 2 nye jobs som blev præsenteret sammen med Shadowbringers. Det første er nok det som spillet blev fremført med. Det er Gunbreaker. Det er en ret vil tank. For dem som er god som tank er den lige til at gå til. Men har man ikke tanket, så skal man nok igennem en Trust eller 2 før man er klar til at gå i krig i den virkelige verden.

Det andet job som har set dagens lys er Dancer. Som titlen på jobbet lyder så skal man sådan set danse sig til sejer. Ens kampstil er såkaldte dansetrin. Når de udføres giver man skade derefter. Dette er ganske sjovt, men når det så er sagt, så er det pisse svært. Begge jobs starter som level 60. Så der er ikke så langt til endgame, da maks level er 80.

I et hver MMORPG spil, der begynder spillet først når endgame er nået. Det er på en måde det samme i Shadowbringers. Når vi siger på en måde, så er det fordi der er så meget andet at tage sig til inden man bliver level 80. Men vi fandt hurtigt ud af, at der er også en masse at tage sig til da vores første job landede på level 80.

For det første så blev der lukket op for en god stak nye raids. Vi vil hverken løfte sløret for hvilke og hvor mange. Det er lidt af en spoiler hvis vi gjorde det. Men en ting vi kan sige er, at det godt nok er gennemtænkt når man skal raide.

Der er jo altid taktikker der skal følges når man er i raid eller dungeons. Men i Shadowbringers level 80 raids, der bliver det lige taget til et nyt niveau. Taktikkerne der er, er i sig selv meget nemme at finde ud af. Men det er også lavet sådan, at når man er i gang med dem, så kan et enkelt fejltrin koste hele holdets liv.

Dette kan godt give nogle intense kampe. For det er i omegnen af 10 minutter i de mindste raids og op efter. Så hvis man smider det hele i vasken i slutningen, bliver man hurtigt ret ærgrelig.

Shadowbringers er det bedste der er sket for Final Fantasy XIV. Med denne udvidelse er spillet lige trådt et skridt foran alle de andre! Er du fan har du det allerede. Men er du ikke skal du ikke holde dig tilbage.

Det med småt

Man kunne blive ved med at skrive om ting der er muligt i Shadowbringers, men det er nok bedst at stoppe mens legen er god. Dog er der en sidste ting der skal nævnes inden anmeldelsen slutter.

Som folk ved, så er det jo et spil der skal betales månedligt for, men det er der god grund til. Der kommer løbende indhold til spillet af henhold til nye dungeon, raids, historie delen udvides og meget andet. Så i stedet for DLC der skal betales for er det den vej man går med MMORPG spil.

Overblik
Vurdering
Forrige indlægFire Emblem: Three Houses – Anmeldelse
Næste indlægtori er et leg og lær initiativ fra Bandai Namco
Redaktør på GamersLounge. Kan nok ikke løbe fra, at jeg er bidt af en gal Playstation. Jeg har været helt vild med Playstation lige siden 1éren kom frem i sin tid. Ellers så har jeg nok haft alle de konsoller der har været værd at eje lige siden NES. Er vild med at spille stort set alle spil, men favoritterne er nok Final Fantasy serien. Er blevet lidt besat af Wii U, så det er min foretrukne spil platform for tiden, så måske er det nye tider for en gamer som mig, hvem ved :)