Vi er retur efter GamesCOM 2019 med masser af indtryk fra en bred vifte af spil og udviklere. Det er et anderledes år fordi der kommer en ny konsol generation næste år hvilket gør at nogle udgivere har droslet lidt ned.

Vi kan jo starte med en af de store som ikke var at finde under eget navn. Det var Activision. De havde i stedet valg at deltage på et lukket arrangement som NVIDIA afholde dagen inden GamesCom og på Sony’s store stand på Show Floor. Her blev en helt række spil vist frem med NVIDIA’s ray tracing teknologi i RTX-serien som er det nye i grafisk ydelse. Der blev bl.a. vist Control, Synced, Watch Dogs, Minecraft og så Call of Duty Modern Warfare. Her spillede vi Warfighter som er to mod to med faste våben loadouts. I første runde blev vi bedt om at gå rundt på banen og se de forskellige effekter. Ud over at CoD MW ser super flot ud på PC med RTX så er selv gamemoden også rigtigt underholdende. Jeg er favorit af Infinity Ward og glæder mig over at mange af dem som forlod studiet da CoD tog en skarp sci-fi retning nu er tilbage med mere klassisk taktisk shooter gameplay. Vi fik video med derfra:

Mens amerikanske udviklere har deponeret deres kreative kontrol hos Twitter og den florerende krænkelses- og selvtægts-kultur, så er CD Project Red ikke bange for at give den gas. Ja det kommer altid til at støde de kønsløse Otto Leisner typer hvor alt automatisk opfattes som krænkende. Selvom også teamet bag Cyberpunk 2077 af høflighed adresserer marginale amerikanske internet krigeres ultimative krav, så er det stadig dem der har den kreative kontrol. Gennem næsten en times gameplay med bl.a. karakter generering, gennemgang af RPG-elementer og forskellige måder at takle en mission på fik vi igen et større indblik i årets mest hypede spil, Cyberpunk 2077. Her råder individualiteten og du kan modificere dig til den du ønsker at være uanset hvordan dine gener har skabt dig. Johnny Silverhand som er Siri, Alexa og Cortana på én gang, bare inde i din hjerne, er et helt kapitel for sig. Rollen er som skabt til Keanu Reeves.

Alle som var inviteret til præsentationen fik udleveret en jakke med Cyberpunk 2077 logo og et rygmærke for spillets band Samurai. Det er det svenske band Refused som giver det virtuelle band Samurai en rigtig lyd. Du skal ikke bruge dine sparepenge hvis du ser en på eBay. CDPR har lovet at den bliver tilgængelig i fanshoppen når spillet bliver lanceret 16. april 2020. Yes den kan vendes.

Kineserne kommer også væltende frem på spilscenen. Der har været forskellige forsøg på at slå hul på markedet i vesten uden det store held. Her ser det ud som om at Surgical Scalpels måske at fået en idé med deres first person shooter Boundary. Call of Duty prøvede det i en enkelt mission inspireret af James Bond Moonraker, og det koncept er nu taget endnu videre til Boundary som kun foregår i rummet. Ud over at kulissen er spændende så er det taktiske i at du ikke har op eller ned, eller for den sags skyld faste ruter gennem mappet også helt nyt. Det ser super spændende ud og har masser af tilpasninger. Det er også klassebaseret så det bliver andet og mere end at hænge vægtløs og pløkke vildt omkring sig. Nogle af klasserne har også de fedeste gadgets. Det kommer til PlayStation 4 i efteråret.

Mens vi er ved konsoller så viste Versus Evil to forskellige titler frem. Den ene var Pillars of Eternity II: Deadfire og så Into The Dead 2. Into The Dead 2 er en on-rails shooter der kun er planlagt til at blive udgivet på Nintendo Switch af konsollerne. Det er lige så simpelt at spille som det er vanedannende. Det kommer allerede 25. oktober og det er supersjovt. Der bliver forskellige tema baner som f.eks. Ghostbusters og Night of the Living Dead som bliver solgt separat på Nintendo eShop. Der er 60 baner med hver sin historie og desuden 36 forskellige side historier. Der er 25 meget forskellige våben og 8 forskellige klasser. Det er perfekt hvis du tager din Switch med på farten og lige skal slå lidt tid ihjel så at sige.

Pillars of Eternity II: Deadfire finds allerede til PC og er udviklet af Obsidian Entertainment som også står bag The Outer Worlds som kommer senere i år. Pillars of Eternity II: Deadfire scorer højt på både Metacritic og på Steam. Det er endnu ikke en dato selvom forventningen er at det rammer i 2019. Det er samme gameplay og så alt hvad der er kommet af DLC, Brænder du for et taktisk RPG til din konsol så skal du holde øje med Pillars of Eternity II: Deadfire. Der er mange timers underholdning og tilpasningen fra mus/keyboard til kontroller ser velfungerende ud.

Doom Eternal. Tja hvad kan jeg sige. Det er fedt. Det er den lynhurtige shooter som jeg forventer. De klassiske våben med ny maling og det samme gør sig gældende med fjenderne. Der er lidt mere mobilitet som er med til at skabe et friskt pust. Der er også lidt ny mekanik hvor du kan bestemme om fjender skal droppe ammunition, liv eller rustning når du slår dem ihjel. Selve sekvensen når du starter din missioner i sig selv mega griner. Det bliver så sjovt.

Det samme gør sig gældende omkring Borderlands 3. Her lever det også op til forventninger og det er både mere af det vi elsker og kender samtidig med at der er ny underholdning med masser af nye våben, fjender og områder. Leder du efter en co-op shooter som også kan spilles alene så er Borderlands 3 lige spillet for dig. Du behøver ikke at have spillet de tidligere udgaver. Det er ganske fint at starte med treeren. Stilen og humoren har også fået et nøk op.

Hvis du er til isometriske cyberpunk RPG’ere så skal du checke Gamedec. Det er en titel hvor du spiller en spildetektiv, Gamedec, på den lidt usædvanlige måde. Du bliver hyret til at efterforske hændelser som sker i den virkelige verden men hvor du primært efterforsker i den virtuelle verden hvor din kunde befinder sig. Det betyder at du kommer til at bevæge din rundt i mange forskellige miljøer for at opklare forbrydelser. Det ser på alle måder ud som en spændende og noget anderledes udgave af den klassiske isometriske genre.

Noget som også giver et frisk pust er Lost Oasis. Jorden er hold op med at roterer og derfor er der enten ulideligt varmt eller frysende koldt. Det er kun muligt at overleve i en ganske smal stribe som findes mellem de to ekstremer. Her kan du bygge en base, udforske og kæmpe mod andre i nærkamp eller bygge kæmpe store konstruktioner i træ så du kan finde nye områder at plyndre. Det er woodpunk med co-op og overlevelse hvilket i sig selv lyder som en underholdende kombination. Noget af det unikke ved denne titel er nærkampssystemet. Der findes ikke bue/pil eller andre langtrækkende våben på andet end de store mobileplatforme. Derfor er alle kampe nærkamp med slagvåben hvor det er andet og mere end bare at spamme en knap. Du kan blokere og slå i forskellige retninger hvilket givet et system kræver øvelse og færdighed. Meget interessant.

Også i den interessant afdeling er Iron Danger. Det er et mere traditionelt isometrisk taktisk RPG. Så kigger du overfladisk på denne titel tænker du sikkert steampunk RPG med magi. Det er da også en skøn visuel blanding af både nordisk mytologi, steampunk og magi. Der hvor jeg synes det bliver rigtigt spændende er at du kan fryse tiden og bruge god tid til at planlægge dine træk. Det er lidt som Xcom hvor du kan mulighed for at afprøve dine valg uden at skulle hente et save game hver eneste gang. Dermed løser det et af de udfordringer jeg mange gange har oplevet med taktiske RPG’ere nemlig at jeg bruger mere tid på at loade save games end på faktisk at spille. I Iron Danger kan du, inden for en tidslomme, frit eksperimenterer med forskellige muligheder for at nedkæmpe fjenderne. Det er skabt i Finland så allerede der borger det for nytænkning og underholdning. Den tror jeg bliver sjov når det udkommer.

Det hele skal ikke gå op i krig. Der er også noget med at bage. Her kommer Bake’n Switch lige forbi med en omgang underholdende gameplay som enten couch co-op eller pvp. Du klasker dej sammen og sminder det i oven for at lave så meget bagværk som muligt. Det kommer i Early Access på Steam og skulle også komme på bl.a. Switch. Hold øje med det. Det ser sjovt ud med nuttet grafik.

Vi skal ikke glemme de altid stabile japanere. Både Nintendo og Bandai-Namco var igen stærkt repræsenteret med deres titler for den kommende sæson. Der er alt for mange titler til at få det hele med. Det er værd at nævne The Dark Pictures Anthology – Man Of Medan som er lavet af Supermassive og er ude nu i den ene ende af skalaen og så Ice Age: Scrat’s Nutty Adventure i den anden ende som kommer 18. oktober. Vi skal nok komme med annonceringer som udgivelserne kommer tættere på.

Nå vi kigger på Nintendo så var Switch Light helt klart en af de fede nyheder. Jeg kiggende også lige på The Witcher 3 som også kommer til Switch 18. oktober. Det så flot ud selv på den lille skærm. Her dækker vi selvfølgelig også hvad der kommer så du kan følge med.

Jeg slutter dækningen af GamesCom af med et spil som jeg har store forhåbninger til. Det er Disintegration som et nyt sci-fi univers fra V1 Interactive. Det er et uafhængigt studie hvor en af stifterne er Marcus Lehto. Marcus har været med til at skabe Halo franchisen da han var Creative Director hos Bungie. Menneskeheden var på nippet til at bliver udslettet af en virus og den eneste mulighed for overlevelse var at flytte hjernen til et mekanisk skelet. Det skulle kun være indtil den lurende katastrofe var overstået men sådan blev det ikke. Nu mener de integrerede at de er udviklingens næste naturlige skridt. Det har ført til en krig mellem de naturlige og de integrerede. Det er en taktisk shooter hvor du dirigerer dine tropper rundt og samtidig selv deltager aktivt i kampen. Jeg spillede nogle runder i multiplayer og det var på én gang både velkendt og nyt. Hvor Bungie selv har tabt sutten med alt for dårlige egen udviklende værktøjer som det 700 mand studie kæmper for at holde flyvende, så har V1 Interactive med 30 mand formået at få Unreal Engine til at blive en fornøjelig taktisk shooter, med en god balance mellem at kommanderer din enheder rundt og selv deltage i festlighederne. Det bliver udgivet af Private Division. Den tror jeg kunne blive et rigtigt hit. De har lige nu omkring 12 timers kampagne og så multiplayer.

Næste år er GamesCom fra 25.-29. august 202.