Jeg har brugt en weekend og nogle dage i den seneste uge sammen med en gammel bekendt. Jeg tror de fleste kender ham. Han kalder sig selv Agent 47 og er danske Io-Interactives verdensberømte lejemorder. Denne gang går vi tilbage til rødderne og får forklaringen på hvordan ham blev en del af International Contract Agency eller blot ICA. Udgivelsen kaldes denne gang Hitman uden nogen form for undertitel og er sat til at udkomme 11. marts.

hitman 04

Selv var jeg begejstret for den forrige udgivelse, Hitman Absolution, selvom mange af de inkarnerede fans synes den ikke havde helt den samme Hitman smag som den skulle. Den blev opfattet som alt for lineær uden den store grad af frihed som der f.eks. var i Blood Money. Det er en evig balancegang for udviklerne at stille alle tilfredse. Introduceret noget nyt så kommer det uvægerligt til at have indflydelse på andre elementer. Det er det klassiske dilemma mellem kærligheden til det kendte og ønsket om forandring. Vi har kigget i betaen for at finde flere svar.

hitman 05

Der er 2 områder, en yacht og en flybase, i det som det man betegner som mockups. Det er gennemført til fingerspidserne hvor områderne er lavet af krydsfiner, savbukke og forhåndenværende rekvisitter. Det er med til at skabe illusionen om at det er træning. Du bliver instrueret gennem den første bane hvor du på en yacht skal tage livet af en mester tyv. Det er som alle andre spil en interaktiv måde at komme med en forklaring på spilmekanikker. Når du har gennemført den slippes du løs i den sandkasse som Hitman er blevet så kendt for.

hitman 01

Noget af det jeg synes fungerer rigtig godt er Challenges. Det er muligheder du enten bliver præsenteret for under briefingen eller som du opdager undervejs. Det kunne f.eks. være en samtale mellem to flyteknikkere om kontrol af et katapultsæde. Det er jo nærmest en åben invitation til en tragisk ulykke med dødelig udgang. Det helt åbne er selvfølgelig at bevæge sig rundt indtil en mulighede præsenterer sig. Hvem bruger overhovedet en overhead projekter mere? Strøm lyder også rimeligt dødbringende. Der er faktisk rigtigt meget at lære ved blot at bevæge sig rundt på områderne mens du lytter og observerer. Her er forklædninger selvfølgelig en væsentlig del.

hitman 02

Det er også her dine evner til at læse omgivelserne kommer ind i billedet. Du skal holde dig anonym og her er en forklædning ikke altid nok. Det er klar at en leder af et område, som f.eks. mekanikkerne, kender sine folk. Derfor er det nødvendigt at holde afstand og hele tiden vælge den forklædning der sætter dig i stand til at opfylde missionen. I den første mission på yachten kan du i skuret i starten finde både våben og sprængstoffer. Det er selvfølgelig i noget mere direkte tilgang. Faktisk er det et spil som gør sit ydersted for at bringe det værste frem i dig.

Hitman-Infographic

Noget jeg ser frem til i det færdige spil er størrelsen af områderne. På figuren kan du se hvor meget mere der er blevet plads til både i form af kvadratmeter og antal NPC’ere der skaber liv i de store kulisser. Det skaber en meget mere troværdig verden når der hele tiden er mennesker der går rundt og passer deres dagligdags aktiviteter. Det kommer så også til at skabe et helt nyt om meget større marked for Contracts som er udfordringer du kan skabe for andre spillere. Det var en af de store nyskabelser i Absolution og den asynkrone multiplayer kommer også til at være en stor del af denne udgave af Hitman.

hitman 03

I forbindelse med Comic Con i Malmö i midten af september havde jeg fornøjelsen af at tale med Hakan Abrak der er Production Director på Hitman fra Io Interactive. Der talte vi bl.a. om det at udgive spillet i episoder og Live Events. Det er nyt for Io-Interactive at dele spillet så det kommer som episoder. Det giver udviklerne meget større frihed både at fremhæve elementer som virker rigtig godt og til at ændre på elementer der ikke har den tilsigtede virkning. Så giver det selvfølgelig en enestående mulighed for at inkluderer feedback fra det store Hitman community. Den anden store del af mere online integration er Live Event som ikke har været en del af betaen. Her kommer der særlige udfordringer som skal løses inden for en bestem tidperiode.

Det bliver spændende at komme i gang med første episode af Hitman når det kommer 11. marts. Dømmer jeg ud fra betaen så har Io-Interative både drejet udgivelsen mere i retning af rødderne og mere sandkasse, samtidig med at der også er lavet en spor af brødkrummer som nye spillere kan følge uden det bliver for scriptet. Jeg glæder mig at se hvordan Hitman kan bringe det værste frem i mig.