Daedalic Entertainment er udgiveren for den finske udvikler Action Squad Studios. De kommer 25 marts med deres debut udgivelse Iron Danger. Vi så det første gang på GamesCom 2019 og nu har vi så haft lejlighed til at spille en del af det i ro og mag. Det er ikke lige til at gætte ud fra titlen men Iron Danger virker som et action RPG i isometrisk stil. Det er det bare slet ikke. Hvad er det så?

Ja der er selvfølgelig en del sandhed i at det er isometrisk som du kender det fra mange andre RPG-titler. Der er også masser af RPG-elementer som en del af spilet og du skal også finde forskelligt loot. Der er også action i form af masser af kampe. Her synes jeg så også ligheden hører op. I de traditionelle spil fungerer alt i realtid så du hele tiden skal være forberedt. I Iron Danger så får du muligheden for at spole tiden lidt tilbage og gøre dine beslutninger om. Systemet kaldes Heartbeats (Hjerteslag) hvor hvert Heatbeat svarer til 0,5 sekunder af rigtig tid. Det virker som om du sætter spillet på pause og spoler tiden lidt tilbage. Så kan du uden stres ændre dine handlinger. Dermed kan du klare kampe og opgaver uden den traditionelle metode med at indlæse et save game og prøve igen.

Vi følger pigen Kipura og våbenmesteren Topi. De undslipper med nød og næppe deres landsby som er under angreb fra en ukendt fjende. Kipura falder i en kløft hvor hun fra en venlig ånd får evnen til at fryse tiden og spole 14 Heartbeats tilbage. Den eneste ulempe er at Kipura nu har et lysende krystal i brystkassen. Topi er en mere klassisk kæmper hvor han med sin hammer smasker de fjendtlige Northlanders. Samme med vores to helte skal vi på eventyr for at redde hele deres verden.

Den måde som Heartbeat virker på er velfungerende. Du kan spole frem og tilbage for at se hvad dine fjender gør og vælge handlinger som modsvarer. Hvis du f.eks. flytter dig så vil dine fjender også bevæge sig anderledes. Så dermed bliver det et spørgsmål om at finde en kombination af handlinger så du kan besejre fjenderne. Der er også hjælp at hente i omgivelserne hvor du f.eks. kan benytte et træ til at fælde nogle af de store fjender. De stærke er selvfølgelig når du kombinerer Kipura og Topi’s forskellige evner. Du kan benytte musen til det hele eller du kan anvende genvejstaster. Når først du kommer i gang så lærer du hurtigt de forskellige genvejstaster. Skal du udforske kan du gå ud af trancen hvor du anvender Heartbeats og så fungere det som et helt almindeligt RPG.

Stilen er let tegneserieagtig. Det fungerer udmærket. Jeg vil hellere have noget unikt gameplay med god underholdning end alt for meget poleret grafik. Det er let nok hvis du har penge at ofre. Jeg vil betegne det som en række intense gåder hvor du med et begrænset antal bevægelser skal overleve og samtidig nedkæmpe dine fjender. Du skal så vælge dine kampe. Det er ikke alle der nødvendigvis skal slås ihjel. Nogle gange kan den bedste mulighed være at snige sig forbi nogle af store steam punk inspirerede kæmper. Men det hele er op til dig.

Selve universet er inspireret af finske fortællinger, myter og sagn. Det er så sat i en magisk verden som møder teknik i en blandet form for steam punk. Det er selvfølgelig derfra det særprægede navn på spillet stammer. Der er rigtigt meget finsk underholdning som f.eks. at du restituerer dig ved at være en sauna. Ja der er mange som tror at finnerne er uden humor. Det er de absolut ikke. Jeg synes Action Squad Studios er nået rigtigt langt siden Gamecom 2019 i august. Det bliver en fornøjelse at spille hele historien igennem når spillet lander på Steam 25. marts.