Tomb Raider er en kæmpe satsning fra Crystal Dynamics. Lara Croft’s eventyr er gennem tiden blevet større og bedre spil, samtidig med at det er en af de få IP’er der med succes har klaret springet til det store lærred. Jeg er ikke i tvivl om at Crystal Dynamics har følt presset for at leverer noget som virkeligt, så at sige sparker røv.

tomb-raider 01 Uanset den tekniske modenhed af de enkelt Tomb Raider spil, så har det bærende element altid været en fængslende historie. Det store scoop med denne udgave er forfatteren Rhianna Pratchett, datter af Terry Pratchett som er kendt for bl.a. Diskworld. Rhianna er for længst sluppet fri af sin fars skygge med  titler som Heavenly Sword og en af mine personlige favoritter Mirror’s Edge. Historien i Tomb Raider er ny og spændende samtidig med at den passer perfekt i universet med lige dele action, historie og god gammeldags overtro og mystik.

tomb-raider 02Vi møder den unge Lara Croft på en ekspedition sammen med en umage gruppe af venner på jagt efter det sagnomspundne rige Yamatai. Lara er netop færdiguddannet og sammen med veninden Sam er de på vej mod The Dragon’s Triangle om bord på skibet Endurance. Området er kendt for sine hyppige storme og de mange skibe som forliser. Endurance, som kan oversættes som udholdende, viser sig at lide nøjagtigt samme kranke skæbne som så mange før hende. Mens resten af Lara’s venner hygge sig omkring et dejligt varmt bål efter at være blevet skyllet i land bliver frøken Croft kidnappet og så er historien skudt i gang.

Tomb Raider er som tidligere et tredje persons action adventure spil, der denne gang har ekstra fokus på actions. Du kan ikke lave et action spil uden bue og spil tænk bare på Far Cry 3, Assassin’s Creed 3 og Crysis 3, så derfor er Lara’s ”weapon of choise” også bue og pil. Der findes både pistoler, rifler og haglgeværer og alle som en kan de opgraderes som det også kendes fra alle andre spil. Der er situationer hvor du med fordel kan anvende andet en bue og pil selvom det er det våben jeg hele tiden vender tilbage til. Du opgraderer også dine evner så du bliver bedre til at overleve, dræbe eller finde vej.

tomb-raider 04Det er en meget historie drevet forestilling hvor Crystal Dynamics har valgt at binde de forskellige action eller opgave elementer sammen med masser af forskellige typer af Quick Time Events eller QTE’s. De består ganske enkelt i at du skal trykke på en bestemt knap når den vises på skærmen. Du oplever også forskellige on-rail sektioner som er variationer over temaet skyd eller undvig. Fælles for dem er at de ikke lige er min kop te. Det er jo Tomb Raider og derfor findes der skjulte side missioner hvor du netop skal løse en gåde i et område, altså en tomb. Det er altid en stor tilfredsstillelse at  løse gåden og få ekstra udstyr som belønning.

tomb-raider 05Den tekniske side er af høj kvalitet selvom konsol versionerne, hvor jeg har spillet Xbox udgaven, ikke tilbyder den samme grafiske kvalitet som jeg har set på PC. Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med Uncharted hvor Tomb Raider ikke har helt samme niveau. Det opvejes så at den glidende overgang mellem de forskellige områder hvor jeg knapt bemærket at der indlæses nyt. Lydsiden er noget af det bedste jeg har oplevet længe og stemmeskuespillet specielt fra Camilla Luddington, som spiller Lara udviklers i takt med at historien udfolder sig.

tomb-raider 03Der er blevet plads til multiplayer selvom jeg ikke kan se det som en væsentlig del af pakken. Det er underholdende at spille de forskellige objektiv baseret spiltyper hvor traditionel death match så afgjort er i den kedelige ende. Du kan stige i rang og dermed få adgang til flere og mere spændende våben, så du bedre kan gøre dig gældende. Multiplayer er dermed meget traditionel og efterlader, modsat historien, ikke det store indtryk. Da AI’en er meget velfungerende havde jeg hellere set co-op eller nogle missioner hvor du kæmpede for den bedste tid eller scorer.

Crystal Dynamics har gjort et flot stykke arbejde med Lara Croft’s unge år i denne udgave af Tomb Raider. Selvom det er en mere actions præget oplevelsen så er esensen af Tomb Raider intakt. Jeg kunne ønske mig mere frihed så jeg ikke på samme måde bliver ført gennem den ene storslåede scene efter den anden. Crystal Dynamics har med succes pustet nyt liv i Lara Croft med en fængslende historie i Tomb Raider årgang 2013. Dermed lander Tomb Raider på et flot 4-tal. Rigtig god fornøjelse.