Smølferne Truslen fra Slyngelplanterne er et 3D platformsspil udviklet af franske OSome Studios. Det er også dem der står bag Asterix & Obelix XXL2 og XXL3. Hvis har problemer med at finde spillet så er originaltitlen The Smurfs – Mission Vileaf. Det er lavet til det yngre publikum. Selvom der kun er tale på de europæiske hovedsprog så er der danske tekster og menuer. Ikke fordi jeg tror det betyder noget særligt for de yngste.

Du spiller som 4 forskellige Smølfer, incl. Smølfine, mens din opgave er at rense landsbyen og de omkringliggende områder for slyngelplanten. Det er selvfølgelig smølfernes ærkefjende Gargamel som er på spil igen. Han har fået de onde slyngelplanter til at sprede sig over alt så de kvæler alt andet. Heldigvis finder Gammelsmølf en modgift som du sprøjter ud over slyngelplanterne. Det skal gå stærkt inden slyngelplanterne spreder sig over hele skoven.

Det er ikke overraskende et helt traditionelt 3D platformsspil blot hensat til de varme og farverige omgivelser hos Smølferne. Det er klart noget som appellerer til børn og barnlige sjæle. Som du kommer længere og længere i spillet får du flere og flere gadgets og evner. De enkelte baner bliver også mere udfordrende og nogle kræver at du præcist hopper fra en dims, typisk en svamp, til en anden, måske endda bevægelig, svamp. Det er faktisk ikke så let som jeg havde forventet af et spil til en yngre målgruppe. Jeg har ikke haft mulighed for at prøve hvad en af de der miniature mennesker ville sige til spillet. Det kan være mini menneskerne er hurtigere og med en bedre øjehånd koordination end en helt almindelige boomer.

Det er ikke fordi der mangler indhold i de farverige omgivelser. Der er 5 forskellige områder hvor du skal samlet forskellige dimser som så anvendes til at opgraderer dig og dit våben. Hvis du vil samle dem alle, kommer du til at bruge noget tid på det. Der er også pakker, skriftruller og andet som forudsætter nogle af opgraderingerne for at fange dem. Det er alt sammen meget underholdende. Så selvom spillet i grundudgave måske ikke er verdens længste så er det rigtigt fin underholdning. Til dig der bare må have samlet det hele så er der også masser at give sig til i den fortryllende skov.

Smølferne – Truslen fra Slyngelplanterne er alletiders spil for smølfefans. Der er samtidig en rigtigt solid 3D platformer til dig som elsker denne genre. Der er som sagt nogle sektioner der kræver noget øjehånd koordination selvom jeg tror de fleste med lidt øvelse kan komme igennem.

Tak til Holm for at gøre denne anmeldelse mulig. Vi har spillet på PlayStation og spillet er også ude til Xbox, PC og Switch.

Forrige indlægGTA: The Trilogy – The Definitive Edition; 6 hurtige facts så du er klar!