Logic Artists er en dansk udvikler som har fået spillet Expeditions: Conquistador finansieret gennem Kickstarter i september 2012. Spillet udgives 28. februar til PC og Mac. Selvom Logic Artists er registreret som dansk selvskab så er det et internationalt team. Komponisten er fra Chile, direktøren er fra Tyrkiet (Ali), tekniske chef fra Spanien (Juan) og Creative Director er fra Danmark (Jonas). GamersLounge kiggede forbi de travle mennesker hvor Ali, Juan og Jonas besvarede spørgsmål.
(Jan) Først og fremmest tillykke med finansieringen gennem Kickstarter. Det var jo en stor succes og med finansieringen på plads hvad er så den næste udfordringen?
(Logic Artists) Den er at få det færdigt. Vi arbejder stadig på de sidste elementer for at blive færdige til udgivelsen 28. februar. Det er en balance mellem vores tårnhøje ambitioner og at blive færdige.
(Jan) Forståeligt. Fra et dansk perspektiv så er valget af tidsperioden ikke åbenlys. Hvordan kom I på den idé?
(Logic Artists) Vi ville gerne lave et spil hvor temaet var udforskning i et spændende og troværdigt univers med mulighed for at kæmpe. Tidsperioden med Conquistadores synes vi matcher perfekt. Det var historisk den største udforskning af kloden i nyere tid. Samtidig findes der ikke mange spil i samme tidsperiode hvilket har givet os mulighed for at skabe en unik historisk ramme på baggrund af aztekerne.
(Jan) Hvad har det givet af fordele at have et team fra hele verden?
(Logic Artists) Vores komponist fra Chile har givet spillet en helt fantastiks lydside med akustisk guitar, hvilket vi synes passer rigtigt godt.
(Jan) Det må også havet været noget af en udfordring at udvikle helt fra bunden?
(Logic Artists) Faktisk har vi lavet et mobilspil, som skulle fungerer som springbræt til vores første PC udgivelse som er et meget større projekt. Vi var også vældigt tilfredse med den tekniske kvalitet selvom titlen ikke solgte i nær samme omfang som vi havde forventet. Vi har helt klart lært også at have fokus på den kommercielle side.
(Jan) Har I så udviklet alt inhouse. Det er jo noget af en opgave med grafik, historie og spilmekanik?
(Logic Artists) Vi har anvendt nogle elementer fra mobilspillet, andet fra vores universitetsprojekter og resten har vi produceret undervejs. Vi er heldige at vores grafiske designerer og programmører er ekstremt produktive. Så har vi også fået utrolig meget hjælpe gennem Kickstarter.
(Jan) Fortæl mere om det?
(Logic Artists) Kickstarter har skabt et helt community som lægger utroligt meget positiv energi i projektet. Vi har fået masser af idéer og feedback som vi har anvendt til at forbedre oplevelsen hele vejen igennem. På et tidspunkt åbnede vi vores mangellister så communitiet kunne følge med og rapporterer om ting vi skulle rette.
(Jan) Hvad er i specielt stolte af i spillet?
(Logic Artists) Det er helt sikkert vores kampsystem som en af programmørerne (Casper) skabte. Det hele er på en skala som du f.eks. kender det fra Dungeons & Dragons. Du vælger 10 til dit følge og af disse kan du vælge op til 6 som kæmper på din side i et tur baseret taktisk kampsystem. Det er så kombineret med oplevelsen hvor du har 2 separate kampagner med over 100 forskellige events. Det giver omkring 25 timer spilletid.
(Jan) 25 timer! Det er imponerede.
(Logic Artists) Vi fik at vide fra dem som havde spillet betaen vi sendte ud på Kickstarter at den tog omkring 10 timer, hvor dem som brugte længst tid brugte 17 timer. Vi siger 10 for at være på den sikre side. Det er så også den første kampagne og dertil kommer så de 15 timer til den anden kampagne som indeholder væsentlig mere.
(Jan) Hvorfor lave to kampagner. Den første burde være rigelig?
(Logic Artists) Faktisk er den anden kampagne hovedhistorien og den vi gerne vil fortælle. Det var faktisk meningen at første kampagne bare skulle være en introduktion, og pludselig tog det om sig så vi er endt med to kampagner.
(Jan) I må også få spørgsmål om det etiske i tidsperioden?
(Logic Artists) Vi vælger ikke side eller er på anden måde partiske. Det er et spil som forgår i en tidsperiode hvor der sker grusomme ting. Vores fokus er på det udforskende, de små taktiske kampe og den enkelte figur. Vi lægger os tæt op af faktiske historiske begivenheder selvom det ikke er et spil som skal undervise om tidsperioden. Vi valgt at have et Codex som låses op under vejs. Her findes udbybende beskrivelser af hvad der faktisk er sket, så hvis du har en interesse kan du læse om det. Vi lader det i stor grad være op til spilleren hvilken vej man ønsker tage.
(Jan) Det virker som noget I har brugt tid på at tænke over?
(Logic Artists) Det har været vigtigt for os at have klarhed over hvad der er sket historisk så vi har kunnet tage de rigtige valg i forbindelse med selve spillet. Vi har gennem hele processen ønsket at lave noget som er underholdende med en medrivende historie uden at det ender som et spil om de mange tragiske hændelser i tidsperioden.
(Jan) Er der noget i specifikt har valgt fra?
(Logic Artists) Vi har holdt os tæt på de historiske hændelser og mest af alt så har vi fravalgt magien som er en del af Aztekernes kultur. Der findes stadig referencer og du vil opleve noget hvor du selv afgør hvad der er. Spillet er på den måde virkelighedstro og stadig er det kampe i langt mindre skala.
(Jan) I er også på Greenlight. Hvordan går det?
(Logic Artists) Det har vi ingen idé om. Systemet er ikke så intuitivt som Kickstarter så det må vi se på senere.
(Jan) Meget forståeligt. Det gælder om at få spillet færdigt så vi kan komme til Eldorado. Tusind tak for jeres tid og held og lykke med udgivelsen 28. februar.
Du kan finde Logic Artists på deres hjemmeside, Kickstarter og Greenlight.